Regelmatig rij ik langs een hanchi waar ik altijd een soort
van melancholisch warm gevoel van krijg. Het is eigenlijk niet eens een
steegje, het leidt nergens heen. Het is meer een erf waar vier woningen samen
komen. Vanaf de weg kijk je uit op het
kruispunt dat de huizen met elkaar verbindt. Zo moeten er vele pleintjes
geweest zijn in de tijd van de steegjes in Otrobanda of op Pietermaai. Het ligt
er maar net aan vanaf welke hoek je binnenkijkt of het een pleintje of een
steeg is. Het ligt aan een doorgaande weg, vlak voor een kruispunt, waardoor je
vaak even stil staat en ongegeneerd mee kan leven. Het steegje is nooit leeg. Het is een levend
schilderij van alledag. De was wappert als gekleurd achtergrond tableau in de
wind. En het feit dat er minstens drie wasmachines staan verklaart waarom er
altijd was hangt. Kinderen rennen rond en om de huizen. De een in een broekje,
een ander in een jurk, allen op blote voeten. Het zijn er veel en allemaal in
de schoolgaande leeftijd. Mogelijk dat er ook oudere jeugd woont, maar die zie
ik zelden. Dit stuk is het domein van de jongste jeugd. Soms zitten ze netjes
op een rij op het stoepje voor één van de huizen. Tegenover hen, op het andere
stoepje staat een stoel en één voor één worden de kindjes geknipt door een man
die knipt en mogelijk grappige verhalen vertelt op hetzelfde moment gezien de
gierende lach van de kinderen. Of ze lachen de geknipte uit. Daarvoor sta ik
nooit lang genoeg stil. Het zijn interpretaties van korte duur. Net als bij een
stil leven aan de muur. Het beeld is er, het gevoel, de gedachten en
conversaties zullen we er zelf bij moeten verzinnen. Zo ook stond de opa nog
niet zolang geleden aan een auto te sleutelen en de kleinzoon stond er
geïnteresseerd bij. Geen telefoon in zijn handen, dus ik wil graag geloven dat
hij aan het leren is van opa. Misschien wordt het ooit wel zijn auto zal hij
kunnen denken. De moeders zie ik zelden. Het zijn voornamelijk kinderen en
manfiguren. Zijn ze aan het werk? Zijn ze buitenshuis? Ik kan het niet
vertellen en ook niet vragen. Daarmee zou ik de idylle verstoren. Ze zouden
zich bekeken voelen en mogelijk iets verzinnen om het zicht te verminderen. Dat
kan ik niet riskeren. Het is mijn levende boek. Het boek waar ik geen tijd voor
neem om te lezen. Het is mijn levend schilderij waar ik elke keer als ik er
langs rij, opnieuw nieuwe dingen ontdek.
Nooit heel spannend, maar genoeg om er een romantisch gevoel van te
krijgen en te fantaseren hoe het vroeger in Otrobanda geweest moet zijn. Een
gevoel waarbij saamhorigheid de boventoon voert. Een gevoel waar geen plaats is
voor armoede, afgunst en narigheid. Dit is mijn fantasie en die mag ik invullen
zoals ik wil.
Leuk beschreven en met oog voor details en de juiste sfeer goed weergegeven. Lijkt me een goede intro tot een verhaal of een roman... Joseph 'Jopi' Hart.
BeantwoordenVerwijderen