maandag 17 januari 2011

2 ( 1ste amigoe column)


Thuis is waar je hart is. Dat is mij geleerd en dat is waar, maar soms gaat dat niet meer op.
Mijn hart is in tweeën gedeeld. Het ene deel ligt in Nederland, en het andere deel ligt op Curaçao.
In de auto op weg naar huis, in een vlaag van heimwee huil ik er wel eens uit dat ik naar huis wil, waarop mijn man zegt, dat komt goed uit, nog een paar kilometer en we zijn thuis.
 Vernietigend kijk ik hem dan aan, waarna we steevast een fikse discussie hebben over waar is nu thuis. Nou, dat is bij mij verschillend. En dat is niet altijd even makkelijk te begrijpen voor de ander.
Op dit moment speelt de discussie over het thuisvoelen weer een grote rol bij ons.
 Er is eindelijk een kabinet gevormd met Wilders die een hoofdrol mag gaan spelen. Wilders die eigenlijk zegt dat ik een buitenlander ben en die dus eigenlijk vindt dat ik me vooral heel netjes moet gedragen, want oh wee, als ik met justitie in aanraking kom, dan moet ik terug naar mijn thuisland.
Op Curaçao zijn er ook verkiezingen geweest en voor zover ik het heb kunnen volgen ben ik volgens sommigen daar ook een geen echte yu Korsou. Omdat mijn kleur niet gekleurd genoeg is en omdat één van mijn ouders niet van Curaçao komt. Moet ik van deze persoon dan maar in Nederland blijven?.
Waar mag mijn hart zich thuis voelen? Ik voel mij op de eerste plaats een Antilliaan. Geboren op Bonaire, ben ik niet eens een yu Korsou, maar daar opgegroeid voel ik me wel zo. Ik voel me ook thuis in Nederland hoor. Ik ben wat dat betreft net een kameleon en kan me goed aanpassen. Dan heb ik het natuurlijk niet over het weer. Daar kan geen enkele Antilliaan zich aan aanpassen denk ik.
Ik woon in Nederland. Dat heeft zeker voordelen, maar dat ene nadeel blijft mij achtervolgen: ik ben niet op Curaçao. Misschien moet ik beter luisteren naar Wilders en hem misschien bekogelen met tomaten. Is dat ernstig genoeg voor een aanraking met justitie en wordt ik dan teruggestuurd naar Curacao?. Zal mijn man meegooien? Hij is geen Antilliaan, mag hij dan mee of juist niet, omdat hij contact heeft gehad met justitie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten