zaterdag 6 oktober 2012

50 graden


Ik moet me er ook niet mee bemoeien, maar soms hoor ik dingen en dan kan ik het gewoon niet laten. Ik moet er iets van zeggen.
Zo stond ik een paar weken geleden in het Kruidvat. Een soort botica, alleen kan je hier geen medicijnen met recept kopen. Ik hoorde hier de volgende conversatie tussen twee medewerksters.
‘Het zou er nu vijftig graden zijn’.
‘Pff, dat is wel heel warm’.
‘Ja veel te warm, dan ga ik liever in de winter, dan wil ik wel die warmte hebben’.
‘Maar wil je perse naar Bonaire’.
En toen kwam de conversatie pas bewust bij mij binnen. Bonaire, vijftig graden? Met wie had deze mevrouw contact gehad?  Zal ik wel iets zeggen, zal ik niets zeggen, zal ik wel, zal ik niet, wel niet. Ja hoor, da ga ik weer.
‘Sorry dat ik me er even mee bemoei’,begin ik. Sorry zeg ik dan maar altijd, want hoewel het natuurlijk niet netjes is om gesprekken af te luisteren heb ik dit toch maar wel gedaan. Dus even sorry zeggen is dan wel op zijn plaats denk ik zo. Goed,sorry dus.
‘Ik weet niet wie je heeft ingelicht, maar op Bonaire is het geen vijftig graden’.
‘Jawel hoor’, zegt het meisje, ‘want dat zegt het reisbureau in Uden.
‘Nou’, ga ik verder, ‘ ik kom van Bonaire, ben er geboren en heb jaren op het buureiland gewoond, maar vijftig graden is wat overdreven’.
Ik leg uit wat de passaatwinden doen,  over de gemiddelde temperatuur op de eilanden, gevoelstemperaturen en sta vol trots te oreren in die winkel.
De meisjes weten duidelijk niet goed wat ze met mij aanmoeten. Ze geloven heilig wat dit reisbureau hen heeft verteld en vinden mij waarschijnlijk maar een vervelende bemoeial. Wat natuurlijk ook zo is.
‘Tja’, zegt ze, ‘dan heeft het reisbureau het denk ik verkeerd verteld’, zegt ze tegen mij om vervolgens tegen haar collega te zeggen: ‘ en toch gaan we maar in de winter, want dan wil ik wel warmte en Bonaire wil ik zeker zien’.

Even overweeg ik nog om het reisbureau in Uden te bellen. Om ze duidelijk te maken dat hun verhaal niet klopt, maar mij kennende doe ik dit niet zo heel subtiel en om te voorkomen dat de discussie te verhit verloopt en we allemaal met een binnentemperatuur van rond de vijftig graden zitten besluit ik dit niet te doen. Anders zou ik ze alsnog gelijk moeten geven, deze Bonairiaan met een binnentemperatuur van vijftig graden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten